Edellinen teksti oli niin teoriatäyteinen, että ajattelin kirjoittaa
tarinan yhdestä visuaalisesta oppijasta, itsestäni. Erilaiset kaaviot,
taulukot, kuvat tenttikirjoissa tai oppimismateriaaleissa ovat minulle pelastus. Monesti olen tenttitilanteessa kopionut muististani kaavion tenttikirjasta ja purkanut kuvan sitten sanallisesti.
Olen joskus todennut, että minulla on kuvamuisti. Kuvat vain vievät enemmän
tilaa kovalevyltä, joten siksi muistan vähemmän asioista 😉.
Kuvallisesta ilmaisusta yksi mieleeni jäänyt tapahtuma oli opinnäytetyön
kypsyysnäyte. Olin tehnyt opinnäytteen aiheesta nonprofit-organisaation
markkinointi. Kypsyysnäytteessä kysyttiin, miten nonprofit-organisaation
markkinointi eroaa tuottoa havittelevan yrityksen markkinoinnista. Piirsin
kuvan. Piirsin niin hienon kaaviokuvan, että vieläkin 11- vuotta jälkeen päin ”harmittaa”,
etten tajunnut piirtää kuvaa aikaisemmin ja liittää sitä osaksi opinnäytetyötäni.
Kuvassa oli tiivistetty koko monikymmensivuinen työni. Olisi toisenkin
visuaalisen oppijan silmä ja aivot levänneet siinä.
Oikeastaan ainut asia, jota en allekirjoita visuaalisen
oppijan määritelmässä, on hiljaa lukemisen mielekkyys. Auditiivisesta oppijasta
voisin napata itselleni kuuntelemisen ja keskustelun. Kuten jo olen aikaisemmin
todennut, niin asioiden maadoittaminen oikeaan elämään on minulle tärkeää. Mikä
olisikaan parempi tapa juurruttaa asioita tähän päivään, kuin hyvä, rakentava
keskustelu.
ü Visuaalinen oppija
ü
oppii parhaiten näkemällä, lukemalla ja
katselemalla
ü
oppimisessa auttavat värit, kuvat, kalvot ja
taulukot
ü
lukiessa alleviivaukset ja muut merkinnät
auttavat
ü
omaa usein hyvän mielikuvituksen
pitää enemmän hiljaa lukemisesta
kuin kuuntelemisesta
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti