Erilaisia oppimistyylejä on määritelty 3-4 kpl. Määrä johtuu siitä, että kinesteettinen ja taktiili oppija ovat saman määrittelyn alla.
Visuaalinen oppija
- Pitää enemmän hiljaa lukemisesta kuin kuuntelemisesta
- Oppii parhaiten näkemällä, lukemalla ja katselemalla
- Oppimisessa auttavat värit, kuvat, kalvot ja taulukot
- Lukiessa alleviivaukset ja muut merkinnät auttavat
- Omaa usein hyvän mielikuvituksen
Auditiivinen oppija
- Oppii parhaiten kuulemalla ja keskustelemalla
- Prosessoi tietoja ääneen, joten pienryhmäaktiviteetit, luokkakeskustelut ja tutoriaalit hyviä
- Äänikirjat, rytmi ja musiikki
- Ohjeet mieluummin suullisesti kuin kirjallisesti
Kinesteettinen oppija
- Koko vartalo mukana oppimisessa, ei vain kädet (taktili oppija)
- Oppii parhaiten kokeilemalla ja itse tekemällä
- Opintoretket, pantomiimi ja tiedon dramatisointi
- Tärkeää on miellyttävän tuntuinen opiskeluympäristö
- Liikkuminen ja tauot ovat tärkeitä
- Teoreettiset ohjeet yhdistetään käytäntöön
Taktiili oppija
- Oppiminen on tehokkaampaa käsillä tekemisen kautta
- Kirjoittaminen, piirtäminen ja mallien rakentaminen auttaa oppimisessa
Ohjauksessa käytettäviä tyylejä
Kuten oppimistyylejä, niin myös ohjaustyylejä on erilaisia. Jäin miettimään, mikä ohjaustyyli olisi paras visuaaliselle, auditiivisella, taktiilille tai kinesteettiselle oppijalle? Vai onko vain oppijan tilanteellä välilä ohjaustyylin välillä?
Määräävä tyyli, neuvoja ja ohjeita antava ohjaustyyli
- Ohjaaja ottaa asiantuntija-aseman ja antaa suoria ohjeita ja määräyksiä
- Ohjattava ei osallistu ongelmanratkaisuprosessiin vaan kuuntelee neuvoja ja ohjeita.
- Ongelmana, että ohjattava ole ymmärtänyt tai sisäistänyt ohjaajan tekemää ratkaisua, joten oppimista ei tapahdu.
- Riippuvuus ohjaajaan säilyy.
- Hyvä tyyli, jos ohjattava on tilapäisesti hakoteillä, lamaantunut tai kriisissä eikä pääse eteenpäin työssään.
- Käytetään myös kiireessä tai jos opiskelijan toiminta on itselle tai asiakkaalle vaarallista.
Katalysoiva tyyli, jäsentävä ja selkiyttävä ohjaustyyli
- Katalysointi tarkoittaa reaktion jouduttamista ottamatta siihen itse osaa.
- Ohjaaja jouduttaa ohjattavan ajatus- ja oppimisprosessia, eli tiedon jakamista selkeyttämistä ja aktivointia.
- Koostuu avoimista kysymyksistä ja kannustuksesta tehdä omia ratkaisujaan. Kerro tilanteestasi omin sanoin. Mitä voisit tehdä? Mistä aloitat? Miten etenet? Mitä vaihtoehtoja tässä olisi? Millaisia keinoja olet jo kokeillut?
- Käytetään, jos opiskelijan on vaikea ryhtyä työhön tai hänellä on ongelma eikä hän osaa toimia tai ei saa tehtyä ratkaisua.
- Riskinä piiloteltu määräävyys, eli ”voisiko tämän ajatella näin…” tyyppiset ohjeet (lue! Ajattele näin)
- Riskinä piiloteltu pinnallisuus, jos ohjaaja ei jaa omaa näkökulmaansa.
- Tukee opiskelijan itsenäistä ajatteluprosessia
- Käytetään esim. työssäoppimisprosessin alussa
Konfrontoiva tyyli, puheeksi ottava ja näkyväksi tekevä
ohjaustyyli
- Konfrontointi tarkoittaa vierekkäin asettamista, ristiriidan osoittamista.
- Ohjaajan osoittaa opiskelijan sanomisen, ajattelun, kertomusten ja tekemisten välillä tai sisällä olevia ristiriitoja ja auttaa opiskelijaa tiedostamaan niitä.
- Konfrontaatioiden tulisi olla selkeitä ja objektiivisia, eikä niihin saisi sisältyä arvostelevaa kielenkäyttöä tai moralisointia.
- Käytetään, kun opiskelija ei osaa hyödyntää omia mahdollisuuksiaan tai ei ole tietoinen omasta toiminnastaan eikä tunnista omia kehittymiskohtiaan tai hänellä on epärealistinen kuva tilanteesta tai opiskelijan puhe ja teot ovat ristiriidassa.
- Ristiriidan osoittaminen ohjattavalle voi aiheuttaa tunnerektioita tai konflikteja.
- Vaatii psykologisesti turvallisen ilmapiirin ja pelisilmää sekä ammattitaitoa ohjaajalta, jos eteen kuisallinen tai vaikea tilanne.
- Tarkoituksena on auttaa opiskelijaa tekemään ratkaisu ja löytämään uusi toimintatapa.
- Konfrontoivan tyyliä voidaan käyttää oppimisprosessin puolivälissä tai loppuvaiheilla
Hyväksyvä tyyli
- Ohjaaja hyväksyy ohjattavan sellaisenaan.
- Asioita katsotaan ohjattavan näkökulmasta.
- Ohjattava jäsentää itse tilannettaan ja ohjaajan tehtäväksi jää aktiivinen kuuntelu, tuen ja ymmärryksen osoittaminen, rohkaisevat tai selkiyttävät, neutraalit puheenvuorot.
- Ohjaajan tulee luoda psykologisesti turvallinen ilmapiiri, jossa opiskelija voi vapaasti edetä ongelmanratkaisussaan.
- Vaatii aikaa antaa opiskelijalle oma aikansa ja hyödyntää tietoisesti hiljaisuutta sekä taukoja.
- Käytetään erityisesti hoito- ja terapiatyöhön.
- Käytössä myös ohjattavan elämän tilanteen yllättävässä muutosvaiheessa ja jumiutunut omiin tunteisiinsa. Opiskelijalla ovat tunteet pinnassa, eikä hän ei luota itseensä.
- Riskinä on jumiutuminen ja siten ongelmanratkaisussa etenemisen hitaus, sekä ohjaajan säilyminen hyväksyvänä ja neutraalina.
***
Suunnittelen liikuntaa – nettisivuilta löytyy myös oman luokituksensa liikunnanohjaustilanteita,
jolla voidaan erottaa toisistaan erilaisia opetustyylejä. Opetustyyleistä
käytetään tässä materiaalissa nimitystä ohjaustapa. Kuhunkin tilanteeseen
sopivimman ohjaustavan valintaan vaikuttavat ohjattavien lasten ikä, määrä ja
aikaisemmat kokemukset. Osassa ohjaustavoissa on samoja piirteitä kuin
aikaisemmin käsitellyissä ohjaustyyleissä.
Ohjaajakeskeiset ohjaustavat
Komentotyylinen ohjaus
- Komentotyylisessä ohjauksessa ohjaaja selittää ja näyttää tehtävän kaikille yhteisesti.
- Ohjaaja käynnistää toiminnan, jossa kaikki tekevät suoritukset ohjaajan komennossa samaan tahtiin. Ohjaaja tarkkailee, ohjaa ja antaa yhteispalautteen.
- Komentotyylisestä ohjaamisesta ovat mm. tanssin ja aerobicin ohjaaminen.
Tehtäväohjaaminen, harjoitustyyli
- Ohjaaja näyttää ja kertoo tehtävän
- Tehtävää harjoitellaan omaan tahtiin ja ohjaaja arvioi
- Palaute yksilöllistä ja yhteistä
- Esimerkkejä harjoitustyylistä ovat pelit ja kuntopiirit.
- Harjoitustyyli on yleisin liikunnan ohjaustilanteissa käytössä oleva ohjaustapa.
Eriyttävä ohjaus
- Ohjaaja selittää ja näyttää eritasoiset tehtävät kullakin suorituspaikalla.
- Ohjattava siirtyy osaamistasonsa mukaan seuraavaan tehtävätasoon.
- Runsaasti yksilöpalautetta.
- Esim. telivoimistelun pistetyöskentely
Lapsikeskeiset ohjaustavat
Itsearviointiin perustuva ohjaustyyli
- Ohjaaja antaa tehtävät eri suorituspaikoille ja selittää suorituksen arviointikriteerit.
- Ohjattava arvioi itsenäisesti omaa suoritustaan suhteessa annettuihin kriteereihin.
- Ohjaaja kysyy ohjattavalta arviointiperusteet.
Ohjattu oivaltaminen
- Ohjaaja pyrkii tekemään sellaisia kysymyksiä, joiden kautta ohjattavat itse pyrkivät oivaltamaan esimerkiksi jonkin suoritustekniikan
Ongelmanratkaisu
- Ohjaaja antaa ohjattaville ongelman ratkaistavaksi.
- Ongelmanratkaisua käyttävä ohjaaja antaa palautetta ongelman selvittämisestä ja ratkaisun omaperäisyydestä – ei taidoista.
Oppilaan yksilöllinen ohjelma
- Ohjattavat saavat itse päättää mitä, miten ja milloin he harjoittelevat.
Yhteistoiminnalliset ohjaustavat
Pariohjaus
- Käytetään myös nimitystä vuorovaikutustyyli.
- Pariohjauksessa ohjaaja antaa tehtävät eri suorituspaikoille ja kertoo, mitä asioita pari tarkkailee ja arvioi kussakin tehtäväpisteessä.
- Tarkkailun tueksi arviointikriteerit voi olla kirjattuina tehtäväkorteille tai muistilapuille
- Ohjaajan tehtävänä on rohkaista jokaista antamaan toiselle palautetta ja kiinnittämään huomiota oikeisiin kohtiin.
Lähteet:
Kielikompassi, https://kielikompassi.jyu.fi/opioppimaan/oppimistyylit.htm,
viitattu 27.3.2018
Porttivapauteen, http://www.porttivapauteen.fi/vapautuvat/opas_oppimisvaikeuksiin/oppimistyylit,
viitattu 27.3.2018
Amiedu, http://www.amiedu.net/jokeri/erivoima/7opo/ohjaustyylit.htm,
viitattu 27.3.2018
Topopeda, http://topopeda.blogspot.fi/2014/11/ohje-erilaiset-ohjaustyylit.html,
viitattu 27.3.2018
Nuorisuomi, http://www.suunnittelenliikuntaa.fi/NuoriSuomi/Evaita_ohjaamiseen/nuorisuomi/Ohjaaja/Valitse+ohjaustapa+tilanteen+mukaan.htm,
viitattu 27.3.2018
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti