Puolitoista oppituntia minä kestin sitä, puoli toista
oppituntia minä pyysin kauniisti ja monesti. Sitten oli pakko ilmoittaa luokan
häirikköpojille, että nyt riitti. ”Teidän käytöksestänne olisi työelämässä
saanut jo kirjallisen varoituksen!”. ”Siitä voi saada potkut.” ”Niin voi, jos
ei muuta käytöstään.” ”Työelämässä on myös tärkeää kunnioittaa kollegoitaan ja
antaa heille työrauha!” Pojat rauhoittuivat vain hetkeksi ja sain opetuksen
vietyä suht kunnialla loppuun.
Seuraavan opetusryhmän aikana helisivät korvani edellisestä
metelistä, joten tuntui, että oma keskittyminenkin herpaantui siitä. Iso
huokaus!
Ensi viikolla olisi taas edessä sama porukka. Millä saan
heidät rauhoittumaan? Ovat kuulemma urheilijoita, joten heitin jo vitsillä,
että seuraavat tunnit pidetäänkin Salpausselän maastossa perinteisen sukset
jalassa ja kaikki hiihtävät niin kauan kuin minäkin. (Toim. huom. Tänä talvena
hiihdetty 86 km Tervahiihto, joten luulisi porukan hiljenevän ennen
kahdeksaakymmentä kilometriä 😉)
En edelleenkään ymmärrä, miten muut opiskelijat pystyvät
keskittymään? Lienee selvää, että em. urheilijoilla keskittymiskyky on
kateissa. Ovat kuulemma aina tuollaisia. Muut opiskelijat kertoivat myös, että jakavat
kanssani ihmetyksen, miksi ylipäätään ovat koulussa, kun kiinnostus on enemmin
puhelimen peleissä.
Koska kaikilla opiskelijoilla ei taida olla suksia ja hiihdättäminen
saattaisi rangaista myös luokan keskittymiskykyisiä, niin taidan mennä
seuraavaksi hajota ja hallitse -metodilla. En kyllä löytänyt em. metodia
käsitellyistä ohjaustyyleistä, mutta eiköhän niitä oikeitakin tyylejä pääse
kokeilemaan, kun ensin saadaan luokka järjestykseen.
PS. Kävin tänään ruokakaupassa ja ohitin siellä nuoren
naisen, joka katsoi minua ujosti kulmien alta. Hetken mietittynä muistin hänet
ja moikkasin. Sain takaisin reippaan moin. Salpauksen opiskelijahan siellä oli
työssäoppimisjaksolla. Hyvä mieli.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti