Olemme opinnoissa käsitelleet yksilöllisiä osaamistarpeita
ja erityisopetusta. Laki ammatillisesta peruskoulutuksesta määrittelee
ammatillisen erityisopetuksen (3 luku, 19 a §, Erityisopetus)
”Oppimisvaikeuksien,
vamman, sairauden tai muun syyn vuoksi pitkäaikaista tai säännöllistä erityistä
oppimisen ja opiskelun tukea tarvitsevien opiskelijoiden opetus annetaan
erityisopetuksena. Erityisopetuksella tarkoitetaan opiskelijan
henkilökohtaisiin tavoitteisiin ja valmiuksiin perustuvaa suunnitelmallista
pedagogista tukea sekä erityisiä opetus- ja opiskelujärjestelyjä.
Erityisopetuksen
tavoitteena on, että opiskelija voi saavuttaa tutkinnon tai koulutuksen
perusteiden mukaiset ammattitaitovaatimukset ja osaamistavoitteet.
Erityisopetuksessa voidaan kuitenkin poiketa tutkinnon perusteista
mukauttamalla ammattitaitovaatimuksia ja osaamistavoitteita sekä osaamisen
arviointia siinä määrin, kuin se on opiskelijan henkilökohtaiset tavoitteet ja
valmiudet huomioon ottaen välttämätöntä.”
Laki siis velvoittaa erityisjärjestelyjä ja tutkinnon
perusteiden mukauttamista. Opiskelijan yksilölliset tarpeet, sairaudet, vammat
ja muut syyt otetaan huomioon. Opiskelija voi kulkea omaa itselleen sopivaa
latua koko opintojensa ajan.
Erityinen tuki ja erityisopetus ovat hienoja asioita, mutta
pitäisikö siinä olla jokin raja? Auttaako, jos latu aina lanataan tasaiseksi,
jos oppija ei vain koskaan opi hiihtämään siinä? Mitä sitten, kun tuleekin vastaan
työelämän ylämäki, jossa kukaan ei olekaan enää mukauttamassa sitä hänen taidoillensa
sopivaksi. Työelämän latu voi kääntyä äkkijyrkästikin. Ollaanko silloin
metsässä ja lasketaan vahingot, vain onko erityisopetus antanut oppijalle
tiedot ja taidot, joiden avulla hänestä on saatu kelpo hiihtäjä?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti