Viisivuotias poikani oppi eilen uimaan. Olisi varmaan
oppinut aikaisemminkin, jos olisimme vieneet häntä uimahallille yhtä
sinnikkäästi kuin poika harjoitteli niinä muutamina kertoina kuin pääsi
altaalle. Pojan kasvoilta loistanut onni ja ylpeys uuden taidon oppimisesta,
laittoi minut pohtimaan omaa oppimistani tässä opintojen edetessä. Mitä minä
olen oppinut? Olenko antanut oppimiselle aikaa ja maaperää?
Jälkikäteen mietittynä suurin osa oppimisestani on ollut
oman osaamisen tunnistamista. Omat tavat kouluttaa ja tehdä oppimismateriaali
ovat saaneet tuekseen teorioita. Samalla myös oma ajatusmaailmani esimerkiksi
erilaisista oppijoista on laajentunut ja usko opintojen hyödyllisyyteen on
kasvanut.
Oman osaamisen tunnistamisesta oli myös kyse, kun kävin
viime torstaina läpi opiskelijoiden ansioluetteloita ja mietin yhdessä heidän
kanssaan työnhakuun liittyvä asioista. Moni opiskelija oli alanvaihtaja.
Työkokemusta ja jo ura löytyi toiselta alalta, mutta sattumien summina he
olivat päätyneet uudelle alalle opiskelijoiksi. Miten vanhan alan osaaminen
perustellaan työnhaussa niin, että se tukee uutta alaa? Miten ylipäätään
tunnistan muualta hankitun osaamisen? Nollasta ei meistä aikuisopiskelijoista
kukaan pääse tai pysty aloittamaan. Samanlaista pohdintaa olen käynyt itseni
kanssa. Miten minun opinto-osaamis-työelämä polkuni on kulkenut? Aina en ole
osannut valita oikeaa risteystä, mutta harhapoluiltakin hankittu osaaminen ja
kokemus ovat repussa ennemminkin kantajana kuin taakkana, vaikka se harhaan astumishetkellä
saattoikin tuntua raskaalta.
Lupasimme pojalle omavalintaisen palkinnon uimataidosta.
Toivottavasti minä saan lunastaa oman palkintoni ensi marraskuussa ja todeta,
että opin paljon enemmän kuin tällä hetkellä osasin edes odottaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti