Samainen opettaja koitti opettaa minulle prosenttilaskua.
Lukuisista tukiopetuksista huolimatta, en ymmärtänyt prosenttilaskun logiikkaa.
Sen verran hän sai asiaa taottua päähäni, että selvisin kokeesta. Meni muutama
vuosi ja kahdeksannella luokalla tuli uudestaan eteen prosenttilaskun opettelu.
Meille oli tullut uusi matematiikan opettaja, joka kertasi asian ohimennen
tunnilla ja ”pling” lamppu syttyi, näinhän tämä tietysti menee. Muutenkin
matematiikan opettaja oli todella hyvä. Minä ja iso joukko muita lähti hänen
ansiostaan lukioon lukemaan pitkää matematiikkaan ja pitkää fysiikkaa. Edelleen
käytän työssäni lähes viikoittain prosenttilaskua em. opettajan oppien mukaan.
Oliko vika minussa?
Todennäköisesti motivaatio opiskeluun laski epäonnistumisien
myötä (Ruohotie 2000 114), mutta olisiko opettajan pitänyt alun perin käyttää
jotain toista opetusmetodia? Minä olin varmasti myös vuosien karttuessa tullut
avonaisemmaksi opittavalle tiedolle.
Vai olinko vain erilainen oppija?
Behavioristinen opetustapa, jossa opettaja kertoo
absoluuttisia totuuksia luokan ollessa hiljaa ja tehdessä muistiinpanojaan ei
vain sopinut minulle. Sisäinen opiskelijani syttyi vasta kun konstruktiivinen
oppimiskäsitys tuli mukaan. Sen lähtökohtana on, ettei oppiminen ei ole
passiivista tiedon vastaanottamista vaan oppijan aktiivista toimintaa, jossa painottuu
sosiaalinen vuorovaikutus, yhteistoiminnassa oppiminen, keskustelu,
merkityksistä neuvottelua ja merkitysten rakentaminen käytännöllisistä
yhteyksistä. Oppija tulkitsee havaintojaan ja uutta tietoa aikaisempien
tietojensa, käsitystensä ja kokemustensa pohjalta. Tällä tavoin oppija
jatkuvasti rakentaa kuvaansa maailmasta ja omaa toimintaansa siinä. (Tynjälä
2004, 61)
Olen joskus miettinyt, missä olisin nyt, jos erilaiset
oppijat olisi huomioitu jo koulutieni aloituksessa. Mitä jos oppijan
motivaatioon ja lähtökohtiin olisi kiinnitetty huomioita. Vertaan tässä oman
poikani opintoja. Hän pelaa erilaisia videopelejä ja hän yksi parhaimmista
ystävistään puhuu toisena kotikielenä englantia. Poikani motivaatio opiskeluun
on siis aivan erilainen kuin minulla. Hän haluaa oppia kieltä, jotta selviää
paremmin eri peleissä. Minä taas koitin opetella kieltä sen takia, että kehtaan
näyttää todistuksen kotona.
Erilaiset oppijat ovat asia, jonka koitan itse ottaa osaksi
omaa toimintaani. Miten minä muutan omaa koulutustapaani, koulutusmateriaalia,
yms. niin, että se palvelee myös erilaisia oppijoita. Behavioristinen tapa
tehdä asioita on helppo. Siinä ei usein joudu mukavuusalueen ulkopuolelle,
koska kouluttajana sinulla on tieto, joka kaadetaan oppijoiden päälle. Se, mitä
siitä menee päähän, onkin sitten toinen asia. Haastan välillä itseni
kouluttajana. Valmistelen kyllä materiaalin, mutta lähden jututtamaan
oppijoita. Kysymysten sekä esimerkkien avulla oppimistilanteesta muodostuu
kokonaisuus. Materiaalin saatan jakaa lopuksi taustamateriaaliksi. Kouluttajana
olen kyllä huomattavasti enemmän puhki koulutustilanteen jälkeen, mutta se
kertonee heittäytymisestä. Yleensä näistä heittäytymistilanteista olen myös
saanut omaan kouluttajareppuuni monta uutta esimerkkiä käytettäväksi.
Ensiviikolla pääsen taas
heittäytymään. Toivottavasti kouluttajasiivet kantavat!
PS. Poikani sai muuten kympin englannin kokeesta.
Sanoin kirjoittavani siihen huoltajan allekirjoituksen, jotta minunkin nimeni
olisi joskus englannin kokeessa, jossa on arvosanana 10.;)
Lähteet:
Ruohotie, P. 2000. Oppiminen ja ammatillinen kasvu.
Porvoo: WSOY.
Tynjälä, P. 2004. Oppiminen
tiedon rakentamisena. Konstruktivistisen oppimiskäsityksen perusteita.
Helsinki: Kirjayhtymä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti