perjantai 29. syyskuuta 2017

Surun kohtaaminen



Olin matkalla kouluttamaan opiskelijoita, kun sain puhelun opintosihteeriltä. ”Käykö, että tuletkin tuntia myöhemmin? Yksi luokan opiskelijoista on menehtynyt ja viemme luokalle suruviestin.” 

Tottakai sopi, mutta jäin miettimään seuraavaa tilannetta, jossa tulen kohtaamaan opiskelijat. He ovat juuri saaneet tiedon opiskelijakaverin menehtymisestä. Onko sillä, mitä olen heille ajatellut tänään opettaa mitään merkitystä? Itsekkäästi ajateltuna tunnin menetys opetusajasta tarkoittaa muutenkin laajassa kokonaisuudessa tiukkaa tiivistämistä. Lisäksi opetuksen saaminen perille voi olla haasteellista. Onko minun turha mennä? Olisiko parempi antaa surulle oma hetkensä? Miten kohtaan opiskelijat? Nuoren ihmisen menehtyminen tuntui lisäksi epäreilulta. Luokka vaikutti tiiviiltä porukalta.

Menin luokkaan koputtamalla. Kysyin opiskelijoiden fiilistä. Osalla lasittunut katse. Mietin, kuka on se henkilö, joka ei tulee enää koskaan luokan ovesta. Aloitin ottamalla osaa suruun.

”Ymmärrän, että asia jota käyn teidän kanssanne nyt läpi voi tuntua mitättömältä, mutta on työelämän kannalta tärkeää ja pitää ajatella, että elämä jatkuu…

PS. Oppilaitos oli hoitanut mallikkaasti tilanteen järjestämällä mm. keskustelumahdollisuuksia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti