Opintojeni alussa olen lueskellut kasvatustieteiden
teorioita ja huomaan tuskastuvani, miten yksinkertaisetkin asiat on voitu
kirjoittaa niin hankalaan muotoon. Luin Kasvatustieteiden perusteita iltasaduksi, enkä saanut kovin ylistäviä sanoja kirjavalinnastani. Perusteluni "tästä tulee hyvin uni", ei myöskään toiminut.
Tunnustan olevani enemmän ”kädet savessa”
-tekijä, joten kokosin alle muutaman käytännön koulutusvinkin
verkkokouluttajalle. Nämä eivät perustu mihinkään tieteelliseen tutkimukseen
vaan omaan kokemukseeni. Tunnustan, että suurin virheeni oli aloittaessani
verkkoluennoin, että kuvittelin vain siirtäväni läsnäololuennon materiaalin ja
luennointitavan verkkoon. Silloin verkkoluennosta tuli kuvattu liveluento, joka
ei taas ole verkkoluennon kuuntelijalle optimaalisin. Verkko on oma maailmansa
myös tässä…
Kokemuksen kautta hankitut tärpit verkkoluennon pitoon:
- Verkkoluento voi kestää maksimissaan tunnin. Sen jälkeen kuulijan keskittyminen alkaa herpaantua ja riski syventyä netin muuhun ihmeelliseen maailmaan kasvaa.
- Tee oheismateriaalia oppimisympäristöön, jonka avulla luennointiaikaa voidaan tiivistää.
- Hyödynnä etukäteen tallennettuja luentoja tietystä aihekokonaisuudesta ja tallenna ne oppimisympäristöön. Käy reaaliaikaisella verkkoluennolla vain tärkeimmät kohdat aihekokonaisuudessa -tiivistämisen taito! (Muista verkkoluennon tallennus)
- Tee verkkoluennolle oma materiaali. Verkkoluentoa ei voi vetää samalla kaavalla kuin läsnäololuentoa. Tähän tulee jo takaraja ajan käytöstäkin. Lisäksi opetustilanne on erilainen, joten myös materiaalin pitää taipua siihen.
- Hyödynnä muita digivälineitä tai luennointiohjelman hienouksia opiskelijoiden aktivointiin ja osallistamiseen. Tuntikin on pitkä aika istua ja vain kuunnella.
- Harkitse tarkkaan puheenvuorojen antamista kuulijoille, koska tunnin aikaraja.
- Hyödynnä chat. Siirrä osa tarkentavat nettiosoitteet, numerot, yms. tärppitiedot chattiin. Silloin kuulijaan pitää olla seurata puhetta ja tekstiä, joten huomion siirtymiseen muualle ei ole varaa.
- Chatin hyödyntäminen onnistuu parhaiten, kun chatille on oma valvojansa. Auttaa myös aikarajoissa pysymiseen, kun kysymykset voidaan ohjata toiselle henkilölle kuin luennoitsijalle. Chat-valvojan ja luennoitsijan tiimityö takaa hyvän verkkoluennon. Lisäksi lisätietojen etsiminen esim. netistä onnistuu chat-valvojalta helpommin kuin luennoitsijalta.
- Oma persoona kehiin. Monotoonisen luennon kuunteluun on helpompi nukahtaa koneen ääressä kuin valvovan silmän alla luentosalissa 😉.
- Kokeile rohkeasti! Harjoittele!
Verkkokouluttaja jo vuodesta 2013
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti