Opiskelijakollegani oli tutustunut Pauliina Avolan 2017
tekemään Pro gradu-tutkielmaan ”Positiivinen pedagogiikka
opetussuunnitelmassa”. Gradu käsittelee positiivisen pedagogiikan aihealueiden
ja perusopetuksen opetussuunnitelman sisällöllisiä yhtäläisyyksiä. Itse
perusopetus ei herättänyt mielenkiintoani vaan termi ”positiivinen pedagogiikka”

Minulla alkoi viime viikolla opintojakso Metropoliassa. Aiheena
on niinkin mielenkiintoinen kuin työlainsäädäntö ja siihen liittyen erityisesti
työsopimus sekä talotekniikan toimihenkilöiden työehtosopimus. Aihe, josta saa
ei-kuulijaystävällisen yrittämättäkin. Jokaisella opiskelijalla on kuitenkin
oma kokemuksensa työelämästä ja silloin opintojakson aiheista on jollakin
tasolla omakohtaiset kokemukset. Kyse onkin siitä, miten kouluttajana
(opettelen vielä käyttämään sanaa opettaja) saan aikaan sellaisen ilmapiirin,
jossa ratkaisuja työelämän kysymyksiin mietitään yhdessä? Osaan vastaukset
löytyvät laista tai työehtosopimuksesta, mutta osa esimerkiksi epäasiallisen
kohtelun rajamailla olevat työelämätapaukset vaativat luovuutta sekä
tilanteeseen ja henkilöihin soveltuvaa ratkaisukeskeisyyttä. Vedenpitävää
vastausta joka tilanteeseen ei vain löydy. Onneksi jollakin voi olla
omakohtainen kokemus vastaavanlaisesta tilanteesta ja sen esimerkin jakaminen
hyödyntää meitä kaikkia. Tilanteessa tarvitaan positiivista pedagogiikkaa.
Tarkoitukseni on tietystikin saada opiskelijat ymmärtämään
omat oikeutensa ja velvollisuutensa työelämässä, mutta totuus on myös se, että
annan kasvot työnantajalleni ja edustamalleni järjestelmälle. Opiskelijat
luovat väistämättä minusta mielikuvan Ammattiliitto Prosta ja sen toiminnasta
ja osaamisesta. Silloin luennolla vallitseva ilmapiiri on ensisijaisen tärkeää.
Tämä korostuu erityisesti meidän vierailijaluennoitsijoiden kohdalla, koska
kaunistelematta olemme organisaatiomme ”mainosmiehiä”. Jos ajattelen omia
opiskelijakollegoitani, niin tunnustan luovani myös heidän kauttaan mielikuvan
heidän työnantajastaan. Voin kuvitella, että opettaja ei tunnista tai ainakaan
tunnusta olevansa organisaationsa ”mainosmies”, mutta koulutuksen rahoituksen
tiukentaminen, erilaiset säästöt, kilpailun koveneminen, yms. pistävät varmasti
opettajat uuteen rooliin oman osaamisensa ja sitä kautta oman organisaationsa
markkinoinnissa. Silloin yksilön vahvuuksien tunnistamisella, tasavertaisella vuorovaikutuksella
ja ratkaisukeskeisyydellä on entistä suurempi rooli ”mainosmiehen” brändin
rakentamisessa. Vai mitä mieltä olet?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti