Tänään postilaatikostani löytyneessä Imagessa (1/2018) on haastateltu tutkija Venla Berneliusta. Venla Rossin tekemässä jutussa on aiheena keskiluokan harrastama koulushoppaus, jossa omalle kultamurulle valitaan ei enää lähin vaan paras koulu. Itse jutussa ei sinänsä ollut mitään uutta, mutta yksi kohta herätti ajattelemaan asiaa:
"Lapset voivat olla paikallisesti vuoden tai jopa pari vuotta jäljessä erilaisissa opetettavissa taidoissa, kuten lukemisessa. Eri alueiden kouluissa eletään erilaisessa arkitodellisuudessa. Opettajat kertovat, että ääritapauksissa maanantaisin ei kannata opettaa mitään kovin vaikeaa, koska oppilailla on nälkä."
Kyse ei siis ole mistään pula-ajan kuvauksesta vaan nykyhetkestä. Viikonloppuna on todennäköisesti myös nähty jotakin muuta kuin nälkää, joka ei liene lapselle sopivaa, mutta en nyt keskity siihen. Karun todellisuuden lisäksi mietin, koska oppilaat ottavat tuon vuoden tai kaksi kiinni opetettavissa taidoissa vai ottavatko koskaan? Lukeminen tuo pohjan monen muun aineen oppimiselle. Samoin matematiikan perusteet on opeteltava ennen kuin voi siirtyä vaikeampiin laskuihin. Onnistuminen ruokkii onnistumista, mutta usea epäonnistuminen tappaa yrityksenkin.
Jos opinnot peruskoulussa laahaavat perässä, niin miten se heijastuu elämään oppivelvollisuuden jälkeen. Jos jatko-opintoihin päädytään ja päästään, niin viimeistään silloin tasoerot tulevat esiin tai/ja korostuvat, koska oppijat tulevat eri yläkouluista. Tämä asettaa ison haasteen opettajille. Henkilökohtainen opintosuunnitelma lienee virallinen vastaus, mutta voiko sillä korjata yhdeksän vuoden oppisnälän, jota opiskelija ei ole vielä itsekään löytänyt?
Hei Ilona!
VastaaPoistaOlet tehnyt eriomaista pohdintaa pitkin matkaa! Olet hyvä kirjoittaja ja osaat analysoida kokemuksiasi hienosti! Kasvatustiede on tosiaan teoreettisin osuus näistä opettajaopinnoista, mutta sen tuntemus kohtuullisessa määrin on välttämätön pohja tietoiselle toiminnalle opettajana. Opettajahan aina soveltaa jotakin oppimis- tmv. käsitystä, vaikka ei olisi ikinä niistä kuullutkaan. Pimeä syksy on ollut hyvä aika tehdä tämä osio opinnoista. Nyt kun mennään valoa kohti, niin sisällöt muuttuvat konkreettisemmiksi samalla kun harjoittelut saattavat alkaa monillakin.
Kaipailen vielä ajatuksiasi opetuksen seurannasta, mutta et ole varmaan vielä ehtinyt sitä tekemään.
Aurinkoista tammikuuta!
terv. Orvokki J-P
Kiitos Orvokki!
PoistaAnalysoin tuossa "Pipot pois ja olkaa hiljaa!" -kirjoituksessa tunteitani opetuksen seurannasta. Jatkan analyysiä, kun taas menen koululle.