torstai 24. elokuuta 2017

Onko tentin jälkeen enää oppimista?



Tämän viikon ohjelmassa on ollut Työelämän Ajokortti -opintojakson tehtävien tarkistamista ja arviointia. Onnekseni opintojakson arviointi on hyväksytty/hylätty -periaatteella, joten tehtävien tarkistaminenkin helpottuu. Suoritus on joko hyväksytty tai se vaatii täydentämistä.
Näin opintojakson lopussa jäin miettimään opettajan antamaa palautetta opiskelijalle kurssisuoritteesta. Onko se arvosana, hyväksytty, hylätty? Mikä se on? Mitä opiskelijalle jää suoritusmerkinnän lisäksi käteen opinnosta. Millä varmistetaan osaamisen taso? Tentilläkö? Mutta onko se vain ulkoa opitun toistamista paperille? Ja ennen kaikkea, jos tentissä menee jokin asia väärin, niin miten opettajana varmistan, että opiskelija oivaltaa virheensä, eikä monista sitä?

Vedin muutama vuosi sitten kurssia AMK:ssa. Ajatukseni mukaan tentti on osa oppimiskokemusta, joten kirjoitin tenttipapereihin kannustavia kommentteja oikeista oivalluksista, mutta myös korjauksia vääristä vastauksista. Koin, että tällä toimenpiteellä autan opiskelijoita oikean tiedon ääreen, eikä heille jää vääriä mielikuvia asioista. Näin samat opiskelijat noin puoli vuotta myöhemmin ja mainitsin sivulauseessa, että kirjoitin heille myös kirjallisen palautteen vastauspapereihin. Sain vastaukseksi hölmistyneitä katseita. Kukaan ei ollut koskaan edes nähnyt omaa tenttipaperiaan. Ne menevät kuulemma suoraan koulun arkistoon. Kurssi on suoritettu, joten homma on hoidettu. Minua harmitti tietysti turha työ ja vaiva, mutta myös se, että homma paketoitiin ennen kuin se oli kunnolla valmis.

Työelämän Ajokortin viimeinen luento on ”Inssiajo”. Luennon tarkoitus on kerätä vielä aiheet yhteen, käydä tehtävien vastaukset ja perustelut läpi sekä mahdollistaa vielä epäselvien asioiden kysyminen. Luennolla on aina huomattavasti vähemmän väkeä läsnä kuin muilla kerroilla, on sitten kyse live- tai verkkoluennosta. Olen koittanut miettiä, miksi? Mielestäni tämä on koko kurssin tärkein luento. Luento, jossa varmistetaan opittujen asioiden oikeellisuus ja laatu. En ole keksinyt muuta syytä opiskelijakadolle kuin tottumus. Opiskelijat on opetettu, että opintojakso päättyy tenttiin, jonka jälkeen odotetaan suoritusmerkintää järjestelmään. Ei enää nähdä osaamisen varmistamista tärkeänä, koska se ei enää vaikuta arvosanaan. Vai ovatko ajatukset jo seuraavissa opinnoissa?

Mietteitä, johon tarvitsisin hyviä ideoita!

1 kommentti:

  1. Hei Ilona!

    Hienosti on lähtenyt näköjään käyntiin tämä prosessi!

    Työniloa!

    Terv. Orvokki J-P

    VastaaPoista