keskiviikko 23. elokuuta 2017

Ajatuksia verkkoluennon pidosta ja välineistä



Pidin toukokuussa 2013 ensimmäisen verkkoluentoni. Kyseessä oli Työelämän Ajokortti -opintojakson luento, joka pidettiin Laureassa osana FUAS:in kesäopintoja. Verkkoluento oli ensimmäinen myös koko Ammattiliitto Prolle, joten matkustin Laurean Keravan toimipisteeseen varmistaakseni, että yhteydet toimivat. Keravalta vedetty luento mahdollisti myös liveosallistumisen. Ensimmäisellä luennolla minulla olikin yksi opiskelija ihan fyysisestikin paikalla. Vuosien ja luentokertojen kuluessa usko tekniikan toimivuuteen on noussut, joten parhaimmillani olen vetänyt kaikki opintojakson verkkoluennot eri paikoista. Siinä lienee verkkoluennon hienous, että opiskelijat ja kouluttaja voivat olla missä päin maailmaa tahansa. Opintojaksolla ollut esimerkiksi opiskelijoita, jotka ovat olleet opiskelijavaihdossa Balilla ja suorittaneet kesäkurssimme sieltä käsin.
Muistan ensimmäiset verkkoluentoni, kun en meinannut pysyä kuvaruudussa, kun innostuin selittämään jotakin asiaa. Liike on kokemuksen kautta hidastunut ja puheen rytmi rauhoittunut verkkoluentoon sopivammaksi. Nykyään minulle oikeastaan ihan sama onko kyseessä verkko- tai liveluento ja koitan rohkaista kaikkia kokeilemaan verkon tuomaa mahdollisuutta.
Oikeastaan ainoat ongelmat verkkoluennon vetämiseen ovat liittyneet verkkoyhteyksiin, mutta matkapuhelimen verkkoyhteys on ollut viimeinen pelastus, jolla luennot on saatu vedettyä. Pientä jännitystä verkon suorituskyky on tosin aiheuttanut.

Chat

Verkkoluennoilla meillä on aina kaksi henkilöä. Toinen hoitaa puhumisen ja toinen hoitaa chattiä. Olen ristinyt chatinhoitajan ”chat-tytöksi”. Hieman aliarvioiva nimitys ei anna oikeutta chat-tytön roolille. Alkuvuosina chat-tyttö oli kanssani samassa tilassa, mikä toi turvaa luentotilanteeseen. Lisäksi chatin lukeminen, vastaaminen ja samalla luennoiminen tuo vastaan omat rajallisuuteni. Moni kysymys myös vaatii googlausta, yms. jonka chat-tyttö voi hoitaa siinä samalla eikä asia jää roikkumaan.

Meillä osa koulutusmateriaalista siirretty chattiin, jolla aktivoidaan kuuntelijoita. Myös kysymykset ja kommentit otetaan vastaan chatin kautta. Tämä on osoittanut hyväksi ratkaisuksi. Olemme myös keskustelleet puheoikeuden avaamista osallistujille, mutta emme ole vielä testanneet sitä. Isona riskinä tässä koen on aikataulujen venymisen.
Verkkoluennon kesto
Meillä oli alkuperäinen ajatus, että verkkoluennolla vedetään sama materiaali kuin live-luennolla, joten verkkoluennot olisivat kestäneet 2 h. Kaksi tuntia verkkoluentoa oli kova urakka kouluttajalle, saatikka kuulijalle. Näin ollen tiivistimme luennon ensin 1,5 tuntiseksi ja nykyään luento kestää tunnin. Kahden tunnin luennon tiivistäminen tuntiin on onnistunut materiaalin siirrolla chattiin, erillisten koulutusvideoiden teolla jostakin aihekokonaisuudesta ja muun materiaalin lisäämisellä oppimisympäristöön. Viimeksi maanantain luennolla ”chat-tyttö” oli jo kommentoimassa, että aikataulu venyy, mutta käydään kaikki asiat läpi. Hänelle oli kuitenkin tullut chatin kautta kysymys, jonka selvittäminen otti aikansa. Seuraavaksi hän olikin katsonut kelloa, kun sanoin, että ”kello onkin 17 ja tässä olivat kaikki asiat, jotka meidän piti käsitellä…” Olin siis minuutilleen valmis silloin kuin pitikin. Kun materiaali ja asiat ovat tuttuja niin tämä onnistuu...

Nauhoitus

Olemme nauhoittaneet kaikki verkkoluennot, jotta opiskelijoilla on mahdollisuus katsella luennot jälkikäteen. Olemme saaneet hyvää palautetta tästä mahdollisuudesta. Oikeastaan ainoa kritiikki on taas koskenut tekniikkaa, eli joskus nauhoitus on pätkinyt. Olenpa joutunut yhden nauhoituksen tekemään uudestaankin, kun se vain hävisi. Omia nauhoitteita koitin joskus katsoa, mutta huonolla menestyksellä. Tässä lienee kehittymisen paikka. Sen tiedän, että muutama kollegani on katsonut nauhoitteitani ja kerännyt niistä rohkeutta ja vinkkejä omaa luentoonsa.

Välineet

Ensimmäiset verkkoluentoni vedin Laurean Acrobat Connect Pron (nykyään Adobe Connect) kautta. Silloin omat vaatimukseni järjestelmän suhteen olivat, että ääni, kuva ja chat toimivat. Nykyään olemme siirtyneet omaan järjestelmään BigBlueButtoniin. Tosin ennen oman järjestelmän käyttöönottoa ehdin luennoida myös Skype for Business -ohjelman kautta.
Koulun käyttämä Webex-ohjelma vaikutti suht samanlaiselta kuin jo käyttämäni ohjelmat. Kouluttajatoiminnot löytyvät loogisesti ja ulkoasua oli miellyttävä. Erityisen tyytyväinen olin opiskelijoiden aktivointitoimintoihin. Meillä on kokeiltu erilaisia kysymyksiä joko toteutettuna chatin kautta tai esim. AnswerGardenin kautta. Ulkopuolisen ohjelman käyttö lisää aina oman jännitysmomenttinsa luentotyöskentelyyn. Aina pitää kuitenkin muistaa, että aika luennolle on hyvin rajallinen, joten isoihin teknisiin kömmähdyksiin ei ole varaa. Lisäksi luennosta jää tallenne, joka pitää olla käyttökelpoinen myös tulevaisuudessa. Käsittääkseni myös Bigbluebuttonissa on erilaisia toimintoja opiskelijoiden aktivoinniksi, mutta ne ovat meidän koulutusyksikössä vielä testissä, joten en ole päässyt henkilökohtaisesti testaamaan niitä.

Mutta takasin Webex-ohjelmaan. Kehuin ohjelmaan erilaisia toimintoja opiskelukaverilleni ja sain vastaukseksi, että onko toimintoja jopa liikaa. Jäin miettimään kommenttia. Aktivointi on hyvä asia. Tunnusta joskus itsekin tilanneeni vaatteita kesken verkkoluennon (en ollut tässä luennoitsijana 😉), koska luentoa ei ollut suunniteltu verkkoluennoksi, vaan saimme seurata liveluentoa etänä. Olisin silloin tarvinnut aktivointi työkaluja, mutta niistäkään ei saa tulla itsetarkoitus. Missä menee raja kaikkien teknisten kikkailujen kanssa? Milloin asia hukkuu tekniikan alle? Jääkö luennosta mieleen vain kahvikuppi oman nimen perässä? Riippuu varmaan tilanteesta, aiheesta ja kohderyhmästä. Kävin Matleena Laakson koulutuksessa aiheesta alkuvuodesta, joten pitänee palata aiheeseen myöhemmin…

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti