”Opettajaopiskelija
kehittää pedagogista asiantuntijuuttaan.
Hän osallistuu oman
alansa ammatillisen koulutuksen tutkimus- tai kehittämishankkeeseen tai muuhun
sopivaan, työelämälähtöiseen projektiin
Hän hankkii, arvioi ja
tuottaa tietoa kriittisesti
Hän raportoi ja
esittelee TKI-toimintansa ja sen tulokset.” (HAMK)
Olisiko tämä nyt sitten opinnäytetyötä vastaava kokonaisuus.
Tosin tästä saa vain 6 opintopistettä ja opinnäytetyöstä muistaakseni 10. TKI,
eli tutkimus- kehittämis- innovaatio -hanke. Omat aikaisemmat opinnäytetyöt nostavat
vielä hentoja karvoja pystyyn, joten tutkimusta en ainakaan alkaisi tekemään.
Innovaatio kuulostaa niin hienolta termiltä, mutta taitaa olla kuitenkin
lähimpänä omaa aihettani.
”Innovaatio eli
uudennos on jokin uusi tai olennaisesti parannettu, taloudellisesti hyödyllinen
tuote, prosessi, palvelu tai keksintö. Innovaatio voidaan ymmärtää ideana,
käytäntönä tai esineenä, jota yksilöt pitävät uutena. Innovaatiot jakautuvat
karkeasti kahteen luokkaan: on mullistavia innovaatioita ja vähittäisin
muutoksin syntyviä innovaatioita. Innovaatiot voidaan jakaa myös asteittaisiin
(nykyisten tuotteiden, palveluiden ja toimintamallien parannukset) ja
radikaaleihin (luovat uusia markkinoita ja pakottavat muuttamaan ajattelua)", määrittelee Wikipedia.
TKI-projektini on verkkokoulutuksen rakentaminen Moodle
-pohjaiseen oppimisympäristöön. Työntilaajana, jos mennään virallisesti, on
leipätyöni työnantaja. Aiheeksi valikoitui Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuus
-koulutus. Juuri eilen pohdin, että onpa meidän koulutuksella tylsät nimet ja
lupasin kollegalleni miettiä ainakin tälle koulutukselle jotain myyvempää ja kiinnostavampaa. Meillä
on vain ollut tapana nimetä koulutukset aiheen mukaan sen enempää
kikkailematta. Onkohan tässä yksi syy, miksi läsnäolokoulutuksena
järjestettävänä ollut Tasa-arvo ja yhden vertaisuus -koulutus on järjestynyt
viimeksi vuosia sitten? Olisiko sinulla vinkkejä hyvästä koulutuksen nimestä.
Voin luvata vaikka leffalippuja palkinnoksi.
Koulutuskeskus Salpauksessa on Unisex-vessat |
Itse teema on minulle syvällisesti katsottuna myös vieras ja
tunnistan myös omaa asenneongelmaa. Tässä onkin yksi tai oikeasti kaksi isoa syytä,
miksi kiinnostuin juuri tämän kokonaisuuden verkkoistamisesta. Keksinköhän ihan
uuden termin? Kyse on siis olemassa olevan koulutuksen siirtämisestä verkkoon
tai näin ainakin ajattelin.
Käytännössä olen tainnut rakentaa uuden koulutuksen, jossa
on jotain uutta, jotain vanhaa, jotain lainattua ja jotain sinistä, jotta vanha
sanonta toimisi. Lähdin liikenteeseen tuosta jo mainitsemastani asenteesta. Asenteet
pitää tunnistaa, jotta niihin voi edes yrittää tehdä korjausliikkeitä. Törmäsin
somessa tänään Kauppalehden toimittajan Cilla Bhose kirjoitukseen: ”Jos johtopaikoille haluaa, pitää sinne aktiivisesti hakeutua. Muuten on turha itkeäsitä, ettei tasa-arvo toteudu.” Tämä on minusta asenteisiin liittyvä esimerkki
ottamatta kantaa siihen, että olenko Cillan kanssa samaa mieltä vai en.
Koulutukseni lähtee omiin ja työpaikan asenteisiin tutustumisesta ja
tunnistamisesta. Kun asenteet on tehty näkyviksi, alkaa muutostyö esimerkiksi
hyvien käytännön esimerkkien avulla. Kaikki viisaus ei toki asua
leipätyönantajallani, vaan tarkoitus olisi saada oppijat jakamaan omia
esimerkkejään ja samalla täydentämään myös meidän tasa-arvo – ja yhdenvertaisuus
-tarinapankkia. Omaa asennettani koulutukseen teemaan olen jo joutunut
pöyhimään ja hyvä niin. Asenteiden tunnistamisessa minulla on nyt haussa jokin
hyvä nettitesti. Saa vinkata myös sitä.
Yksi tärkeä väline on lakisääteinen tasa-arvo- ja
yhdenvertaisuussuunnitelma. En kuitenkaan halunnut lähteä koulutuksessa suunnitelma
edellä, vaan luoda sille ensin pohjaa ja tarvetta. Lakisääteisesti toteutettuna
se ei ole ainakaan vielä palvellut kuin lain kirjainta. Leipätyönantajani
koulutukset lähtevät usein lakisääteisyyslähtökohdasta ja olenkin halunnut
luoda uudenlaisen näkökulman.
Verkkokoulutus on nyt hyvässä vaiheessa. Olen avannut sinne
pääsyn muutamalle kollegalleni ja odotan heiltä palautetta ja ennen kaikkea kehittämisideoita.
Kävin eilen yhden kollegani kanssa läpi koulutusta ja hän oli ainakin
tyytyväinen. Tosin ennalta oletettu ”pahin palautteenantaja” on vielä tämän
viikon lomalla, joten voin nyt paistatella eilisessä palautteessa.
Koulutuksen pitäisi olla valmis ensi vuoden alussa, jolloin
se käynnistyy. Tosin meinasin olla silloin jo valmis opettaja, joten enköhän
saa tämänkin valmiiksi jo lokakuussa, kuten HAMK vaatii. Koulutuksen toteutus
on ollut mielenkiintoista ja olen benchmarkannut HAMK:in opettajakoulutuksen
verkkoympäristön rakennetta ja meidän omien aikaisempien verkkokoulutusten pedagogista
sisältöä. Niistä muuten löytyy hyvin paljon samaa, mutta toisessa paketissa on
vain kauniimmat kääreet.
Hyvässä vauhdissa ollaan siis myös tässä junassa! Jospa
kesäloma toisi vielä lisää uusia, tuoreita ajatuksia.
PS. Voisiko verkkokoulutukseni nimi olla Työelämän tasatahti
-tasa-arvo ja yhdenvertaisuus työpaikoilla? Taidanpa käydä muuttamassa nimen testimielessä. Jospa sekin herättäisi ajatuksia ja kommentteja.
Lähteet:
HAMK, opettajan koulutuksen materiaali
Wikipedia, https://fi.wikipedia.org/wiki/Innovaatio,
viitattu 6.6.2018
Hei Ilona!
VastaaPoistaTaas oli oppimispäiväkirjassasi tekstiä laidasta laitaan! Hieno juttu, että koulutus on herättänyt ajatuksia noin paljon, vaikka monesta kohdasta olisi kiva vaihtaa vielä lisää ajatuksia. Harjoittelusi reflektointi on kiintoisaa luettavaa myös ja junassa huutelijasta voisi pitää seminaarin!
Hyvää kesää!
terv. Orvokki J-P
Kiitos Orvokki!
VastaaPoistaOlen koittanut pitää matalaa kynnystä aiheiden valinnassa ja kirjoittamisessa. On itsellekin mielenkiinoista palata syksyisiin kirjoituksiin ja reflektoida niiden kautta omia tämän hetken ajatuksia.
Hyvää kesää sinullekin!
Ilona